Jak założyć bloga: 13 porad od blogerów, którzy odnieśli sukces

Jak założyć bloga: 13 porad od blogerów, którzy odnieśli sukces

Zajmuję się pisaniem od wielu lat. Zawodowo nieco krócej. Żyję z tego od niespełna roku. Własnego bloga prowadzę od niedawna. Choć miałem wcześniej styczność z blogami „od kuchni”, wiedziałem co nieco o marketingu, social mediach i różnych innych rzeczach, z którymi blogowanie w mniejszym lub większym stopniu jest powiązane, zaczynałem trochę po omacku. Uznałem, że wiedza o tym jak założyć bloga jest bardzo cenna dla początkujących i warto ją w jakieś fajnej formie zebrać.

Nie chcąc stać się kolejnym ekspertem od czegoś w czym doświadczenie mam małe (lub żadne), jakich pełno w internecie, zwróciłem się do ekspertów. Poprosiłem kilku znanych blogerów o radę, jakiej udzieliliby komuś kto zaczyna. Niektórzy nie odpisali nic, inni udzielili więcej niż jednej (za co szczególnie dziękuję). Wszystkim, którzy odpisali cokolwiek (choćby, że nie mają czasu) jestem bardzo wdzięczny i mam nadzieję, że ich wiedza będzie dla wielu osób przydatna.

1) Po prostu pisz – Kamil Nowak (blogojciec.pl)

Zanim zaczniesz skupiać się na tym, żeby mieć idealnego z wyglądu bloga, idealne grafiki, idealną nazwę, idealne logo, idealną stronę o współpracy, idealny system komentarzy i jeszcze mnóstwo innych idealnych rzeczy, to najpierw po prostu pisz. Na pierwszym lepszym darmowym blogu, z pierwszym lepszym graficznym motywem. Wręcz na początku możesz pisać tylko na Facebooku czy Instagramie i możliwe, że nawet lepiej na tym wyjdziesz. Pisz, pisz i jeszcze raz pisz i w to wkładaj całą swoją pracę. Dopiero jak poczujesz po kilku miesiącach, że to jest coś dla ciebie, że chcesz to robić dalej, to wtedy zacznij zajmować się resztą (o ile w ogóle poczujesz taką potrzebę).

Podobnej rady udzielił mi kiedyś Maciej Mazurek, gdy sam jeszcze byłem na etapie zastanawiania się jak założyć bloga. Coś w tym więc musi być.

 

2) Bądź konsekwentny – Maciej „ZUCH” Mazurek (zuch.media)

Blogowanie to maraton. Ok, zdarza się, że ktoś się szybko wybije, ale równie szybko może pójść w zapomnienie. Konsekwentne publikowanie i rozwijanie się buduje solidne fundamenty.

Rada, której trzymać się jest szczególnie trudno. Zwłaszcza, gdy blogowanie jest pobocznym projektem i łatwo może zginąć w gąszczu obowiązków zawodowych i prywatnych. Trzeba jednak mieć świadomość, że zbudowanie czegoś naprawdę sensownego potrwa bardzo długo i z takim nastawieniem należy do tego podchodzić.

3) Określ ramy tematyczne – Maciej

„ZUCH”

Mazurek

Bardzo ważne jest określenie sobie ram tematycznych wewnątrz jakichś nisz i w miarę możliwości próbowanie być wyjątkowym. Trzeba wziąć kartkę (najlepiej dużą) i kolorowe mazaki i rozpisać co my w ogóle chcemy robić. Jaki mamy cel? Po co to robimy? Jeśli to sobie poukładamy w głowie, to będzie nam łatwiej zaplanować następne kroki. I tu wracamy do pierwszej rady – ciężko być konsekwentnym bez realnego i konkretnego planu.

Trochę żałuję, że nie usłyszałem tej rady zaczynając, bo faktycznie idę chyba zbyt szeroko. Bardzo podobnej udzielił zresztą Artur Kurasiński:

4) Znajdź niszę – Artur Kurasiński (blog.kurasinski.com)

Wybierz sobie niszę. Nie pisz o polityce. Pisz o polityce w Zgierzu. Zostań najbardziej poinformowanym człowiekiem pod kątem tego co się dzieje w kontekście polityki w Zgierzu. Jeśli TVN24 zrobi reportaż o Zgierzu i ciebie w nim nie będzie, to poniosłeś porażkę

Niszą Artura Kurasińskiego są startupy. Jest kojarzony głównie w tej niszy. Wbrew temu co branża startupowa o sobie myśli, ludzie z nią nie związani rzadko w ogóle wiedzą o jej istnieniu. Każdy jednak, kto ma z nią cokolwiek wspólnego, z pewnością wie kim jest Artur Kursaiński. Choć jego nisza jest węższa niż nisze wielu innych blogerów, jestem przekonany, że zarówno finansowo, jak i zasięgowo, większość z nich bije na głowę.

miej pomysł5) Miej pomysł na siebie – Maciej

„ZUCH”

Mazurek

Istota bloga w dużej mierze jest nierozerwalnie związana z osobą autora. Ludzie czytają konkretną osobę. Przy ciekawej i wiarygodnej osobie chcą być na dłużej.

Trudno się z tym nie zgodzić. Nie tylko w kwestii blogerów, ale i w zwykłych, codziennych relacjach lubimy osoby ciekawe, ale…

6) Nie kopiuj – Artur Kurasiński i Maciej

„ZUCH”

Mazurek

Nie kopiuj innych. Owszem, inspiruj się, ale nie kopiuj. Instagram czy blogosfera toną w kopiach i podróbkach. Nawet jeśli w kopiowaniu dojdziesz do super poziomu, to zawsze będziesz kopią. Maciej Mazurek

Nie udawaj kogoś, kim nie jesteś nie podrabiaj stylów. Artur Kurasiński

Nawet najbardziej barwna osobowość traci na atrakcyjności, jeśli nie jest oryginalna i autentyczna. Kiedy sam byłem na etapie zastanawiania się jak założyć bloga, przed startem z blogiem parentingowym, miałem wizję kreowania wizerunku ojca-samca alfa :D. Kiedy przejrzałem swoje zdjęcia z dziećmi zrozumiałem jednak dwie ważne rzeczy. Po pierwsze, jestem zupełnie innym typem gościa, a po drugie… nie miałem pojęcia jakim typem gościa jestem, póki solidnie się sobie nie przyjrzałem… zbliżając się do trzydziestki. Ten blog stał się dla mnie w pewnym sensie lustrem i tak naprawdę bardziej niż pokazuję przez niego kim jestem, sam to odkrywam. Polecam to doświadczenie wszystkim, którzy przez całe życie nie zbudowali sobie realnego obrazu siebie. To co zobaczycie w takim lustrze może zaskoczyć (oczywiście nie uważałem się za samca alfa – po prostu chciałem ten wizerunek budować sztucznie).

7) Nie stawiaj na chwilową modę – Maciej

„ZUCH”

Mazurek

Nie stawiaj wszystkiego na aktualna modę, czy trend, bo poza Tobą zrobią to tysiące innych osób, a w takim gąszczu utoniesz niezauważony.

Temu również nie sposób odmówić słuszności. Budowanie popularności bloga (o czym wspominał już jeden Maciej i zaraz wspomni następny), zabiera bardzo dużo czasu. Jeśli stawiasz na tematykę lub styl będący czymś przejściowym, możesz nawet nie zdążyć się rozkręcić zanim moda przeminie.

8) Pisz tak jak mówisz – Maciej

„ZUCH”

Mazurek

Na koniec jeszcze dodam: pisz tak jak mówisz.

To dosyć ogólna rada. Prawdę mówiąc nie sądzę, że Zuch miał to na myśli w sensie dosłownym. Inaczej artykuły byłyby pełne „yyy”, „eee” i błędów gramatycznych, a także myśli przerwanych i rozpoczętych od nowa innym sformułowaniem. Dobrą radą jest jednak apel o unikanie podniosłych form, przeintelektualizowanego języka. Blog z natury jest czymś w rodzaju pamiętnika, miejsca, gdzie ludzie mający coś do powiedzenia „spuszczają parę”. Jest alternatywą dla opasłych tomisk naukowego żargonu i powściągliwych publikacji w codziennych gazetach. Warto o tym pamiętać.

9) Pisz dla siebie – Artur Kurasiński

Pisz dla siebie. Pisz tak jakbyś chciał czytać, żebyś naprawdę był ciekaw „co będzie dalej”.

Choć często staramy się być oryginalni i lubimy o sobie myśleć, że jesteśmy wyjątkowi, z dużym prawdopodobieństwem jest cała masa ludzi o bardzo zbliżonych oczekiwaniach. W marketingu, popularnym zabiegiem jest tworzenie tzw. „person” – wzorców potencjalnych odbiorców. Pisarze również mają swoich „idealnych odbiorców” (jak ich nazywa Stephen King). Są to żywe osoby, którym dają do przeczytania każdy tekst. W przypadku bloga, jak słusznie radzi Artur, można, a nawet trzeba, być samemu swoją personą i idealnym odbiorcą.

10) Bądź systematyczny – Maciej Blatkiewicz (maciej.je)

Najważniejsza na początku prowadzenia bloga czy kanału na YouTube jest przede wszystkim systematyczność.

To szczególnie istotne nie tylko z powodu tego, że zainteresowanie odbiorców może podczas dłuższej przerwy stopnieć, ale również ze względu na to w jaki sposób działają algorytmy mediów społecznościowych. Po dłuższym przestoju, na przykład na fanpagu facebookowym, bardzo trudno odbudować zasięgi…

11) Olać liczby – Maciej Blatkiewicz

 

…którymi z drugiej strony Maciej nie poleca się na początku przejmować.

Nie można też się zrażać małymi zasięgami czy niską liczbą lajków – po prostu robić swoje. Warto myśleć o jakościowej treści, realizować swoje pomysły, a liczby odłożyć na drugi plan (przynajmniej na początku).

olać liczby

Mając takie podejście dużo łatwiej jest utrzymać systematyczność i konsekwentność przy bardzo wolnym przyroście popularności, który jest zupełnie normalny. Łatwiej jest się nie zniechęcać i łatwiej utrzymać autentyczność. To w pewnym sensie klucz do sprostania wielu innym radom. Nie rozumiejmy tego jednak opacznie. W dłuższej perspektywie powinniśmy notować wzrosty. Inaczej coś jest bardzo nie tak.

12) Miej plan rozwoju – Artur Kurasiński

Przygotuj sobie plan rozwoju. Wiem, że chcesz zarabiać na tym co robisz więc Twój plan powinien wyglądać tak – na początku zdobywam czytelników. Ich zaufanie, uwagę i wdzięczność. Potem zaczynam ich brutalnie monetyzować – napisz kurs, wydaj książkę, zrób lokowanie produktu.

Niektórzy patrzą na to, jak na „sprzedawanie się”. Pamiętajmy jednak, że blog jest dobry, gdy daje wartość. Jakąkolwiek. Jeśli rzeczywiście tak jest, nie ma nic złego w braniu czegoś w zamian. Jest to po prostu uczciwa wymiana dóbr. Intelektualnych/emocjonalnych za finansowe, ale…

13) …rób to z otwartą przyłbicą – Artur Kurasiński.

Uwaga! Rób to z otwartą przyłbicą. Nie kręć, napisz dlaczego chcesz to zrobić i po prostu zacznij tak działać.

Bardzo ważna jest transparentność.

Jak założyć bloga?

Powyższe rady dotyczyły w dużym stopniu kwestii jego prowadzenia. Tego jak pisać i jak się prezentować. Są to w gruncie rzeczy kwestie najważniejsze. Pierwsza rada uzasadniała dlaczego. Osobiście korzystam z WordPressa. Nawet przy małej jego znajomości, postawienie prostej strony na standardowym motywie jest bardzo intuicyjne. Podobnie jak dodawanie postów.

W kolejnym wpisie zamierzam zebrać narzędzia dla blogerów. Takich tekstów jest bardzo dużo, jednak przeważnie zawierają mnóstwo różnych gadżetów, w dużym stopniu płatnych. Ja chciałbym skupić się na tych, które są proste, darmowe i dają realną wartość osobom, które jeszcze na swoich blogach nie zarabiają. Zapraszam do śledzenia mojego fanpaga, jeśli nie chcesz tego przegapić ;).

Ten post ma 3 komentarzy

  1. Ja polecam jeszcze założyć blog na własnej domenie. Najlepiej na WordPress, ponieważ tam wszystko znacznie łatwiej opanować, także zagadnienia SEO z wtyczką Yoast SEO 🙂

Dodaj komentarz

Close Menu